استقرار مدارس هنر و معماری در بافت تاریخی فرصتی برای تسهیل حکمرانی یکپارچه شهری مطالعه موردی: دانشکده هنر و معماری یزد در محله گودال مصلی

نوع مقاله : مقاله برگرفته از پایان نامه

نویسندگان

گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش مدارس هنر و معماری در تسهیل حکمرانی یکپارچه شهری با تمرکز بر مطالعه موردی دانشکده هنر و معماری یزد انجام‌شده است. بی‌توجهی به این نقش می‌تواند مانعی برای بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های آموزشی و فرهنگی در فرآیند حکمرانی باشد و اثربخشی سیاست‌ها و برنامه‌های شهری را کاهش دهد. این تحقیق به‌صورت توصیفی و تحلیلی انجام‌شده و بر تحلیل محتوای کیفی اسناد و مقالات مرتبط تمرکز دارد. در این پژوهش داده‌ها از طریق پرسشنامه گردآوری‌شده و با استفاده از آلفای کرونباخ و روش تی تک نمونه‌ای در نرم‌افزار SPSS تحلیل‌شده‌اند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که مدارس هنر و معماری، به‌ویژه در بافت‌های تاریخی، می‌توانند با ایجاد فضای فرهنگی و آموزشی، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی، تربیت فارغ‌التحصیلان و مشارکت در پروژه‌های مرمتی، به تسهیل حکمرانی یکپارچه شهری کمک کنند. این نهادها می‌توانند با تقویت پیوند میان دانشگاه، مدیریت شهری و جامعه محلی، به بهبود سیاست‌گذاری، مشارکت شهروندان و توسعه پایدار کمک کنند. دانشکده‌های هنر و معماری به‌عنوان کنشگران نوظهور شهری می‌توانند نقش مؤثری در بهبود حکمرانی یکپارچه داشته باشند؛ بااین‌حال، بهره‌گیری از این ظرفیت مستلزم سیاست‌گذاری هدفمند و توجه به پیوندهای نهادی و مشارکتی در بافت‌های تاریخی است.

کلیدواژه‌ها


  1. Adineh Vand, A. A., & Alian, M. (2016). Good urban governance: The prioritization of components and indicators. A Quarterly Journal of Strategy, 25(4), 305–338. [In Persian].
  2. Aghapoor, F. (2023). Regeneration of the historical urban fabric with emphasis on the innovation and technology zone (Case study: Goudal Mosalla) [Master’s thesis, Yazd University]. [In Persian].
  3. Akbari, Gh. (2007). Social capital and urban governance. Geographical Research Quarterly, 21(83), 135–153. [In Persian].
  4. Akbari, R., Alizadeh, A., & Rezaeian, F. (2023). Priorities of campus in the transition from first- and second-generation universities to third and fourth based on the Noel-Levitz satisfaction evaluation model. Journal of Fine Arts: Architecture and Urban Planning, 28(3), 41–60. [In Persian].
  5. Azizi, M. M., & Bahra, B. (2021). A post-implementation assessment of flagship projects in the urban neighborhoods: Case study, of Godal-Mosalla neighborhood in Yazd, Iran. Motaleate Shahri, 10(37), 57–70. [In Persian].
  6. Babaei, M., & Ebrahimi, S. (2017). Studying the components of integrated urban management in Isfahan. Journal of Urban Economics, 1(1), 17–36. [In Persian].
  7. Baryshnikova, M., Vashurina, E., Chinnova, I., Sharykina, & Sergeev, Y. (2019). The role of flagship universities in a region: Transformation models. Voprosy Obrazovaniya, 8–43.
  8. Bastin, A., Ziari, K., Pour Ahmad, A., & Hatami Nezhad, H. (2018). Assessment of the good urban governance impact on urban livability (Case study: Bushehr City). Research and Urban Planning, 9(34), 1–18. [In Persian].
  9. Fadavi nia, S., Zivyar, P., & Sarvar, R. (2023). Analysis the urban good governance indicators and measuring its effect on the efficiency and effectiveness of the local management using future studies approach (Case study: Region 20 of Tehran City). Quarterly of Geography & Regional Planning, 12(49), 870–900. [In Persian].
  10. Fernandez-Esquinas, M., & Pinto, H. (2014). The role of universities in urban regeneration: Reframing the analytical approach. European Planning Studies, 22(7), 1462–1483.
  11. Ghasemi, A., Alavian, M., Lotfi, S., & Rahmani, M. (2021). Thematic analysis of good urban governance in the development programs of the Islamic Republic of Iran. Strategic Research on Social Problems in Iran, 10(34), 117–141. [In Persian].
  12. Haghighat Naeeni, G. (2020). Surveying the effect of campuses as a stimulant projects in urban areas Case Study: The impact of the Tehran Art University (National Garden campus) to the surrounding urban area. Journal of Sustainable Architecture and Urban Design, 7(2), 149–168. [In Persian].
  13. Harris, M., & Holley, K. (2016). Universities as anchor institutions: Economic and social potential for urban development. In M. B. Paulsen (Ed.), Higher Education: Handbook of Theory and Research (pp. 393–439). Springer International Publishing.
  14. Hosseini, S. (2021). Measuring the level of citizen participation in urban management based on urban governance model (Case study; District 5 of Tehran Municipality). Urban Management Studies, 35–49. [In Persian].
  15. Joodaki, H., & Ghasempour, A. (2021). Challenges of integrated urban management and providing operational solutions. Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 5(16), 1–16. [In Persian].
  16. Karami, T. A. (2020). Explaining the position of integrated metropolitan governance from the perspective of human security. Pazhuhesh haye Daneshe Entezāmi, 1–34. [In Persian].
  17. Neave, G. (2000). The universities' responsibilities to society: International perspectives. Pergamon Press.
  18. Noghsan Mohammadi, M. R., & Mirvakili, M. (2012). The role of the school of art and architecture in revitalization of Sahl-ibn-Ali Quarters, Yazd. Soffeh, 22(3), 45–64. [In Persian].
  19. Pak Seresht, A. S., & Ayat Allahi, S. M. H. (2018). The development plan of the faculty of art and architecture at the University of Yazd with an emphasis on economic sustainability. Proceedings of the 3rd International Conference & 4th National Conference on Civil Engineering, Architecture and Urban Design (pp. 1–10). [In Persian].
  20. Pourghorban, A., Arghan, A., & Karkehabadi, Z. (2022). The future studies of the management of urban valuable historical contexts, Case study: District 8 of Tabriz Metropolitan Municipality. Journal of Future Cities Vision, 3(4), 43–64. [In Persian].
  21. Rabani, R., Arancholam, D., Abbasi Zadeh, M., & Vahid Ghasemi. (2007). Investigating the impact of economic and social welfare on the level of citizens' participation in urban affairs (Case study: Isfahan City). Social Sciences Journal of Ferdowsi University of Mashhad, 4(2), 73–100. [In Persian].
  22. Taleshi Anbohi, M., Aghaeizadeh, E., & Jafari Mehabadi, M. (2019). Assessment on livability of urban deteriorated fabrics: A case study of Qazvin. Journal  of ustainable City, 2(3), 59–78. [In Persian].
  23. Taylor, Jr, H. L., & Luter, G. (2013). Anchor institutions: An interpretive review essay. University at Buffalo Center for Urban Studies.
  24. Zareian, M., Esmaeilpoor, N., & Akbari, R. (2020). Assessing the quality of life in the historic district neighborhoods and factors affecting it Case Study: Historic District of Yazd City. Geography and Environmental Planning, 31(1), 121–142. [In Persian].
  25. Zeng, X., Ortner, F. P., & Tuncer, B. (2025). Systematic review of the role of arts places in fostering urban sustainability and resilience. Sustainability, 17(2076), 1–21.
  26. Ziari, K., Nikpay, V., & Hosseini, A. (2013). Measuring the level of public participation in urban management based on the urban good governing pattern: A case study of Yasouj. Housing and Rural Environment, 32(141), 69–87. [In Persian].